پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119375
گراني کالاهاي اساسي کليد خورد
تاریخ انتشار : 1393/08/05 11:48:11
نمایش : 1922
اگرچه مدت‌ها است که موضوع تنظيم بازار ميان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزي دست به دست مي‌شود و دولت نيز به تازگي آخرين بازمانده تنظيم بازار را از وزارت صنعت منفک کرد اما گراني کالاهاي اساسي هم اکنون در سايه همين بلاتکليفي در بازار کاملا به چشم مي‌خورد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دي ماه سال گذشته بود که با روي کار آمدن دولت يازدهم مقرر شد که مباحث بازار با همزاد هميشگي خود يعني توليد در يک وزارتخانه متمرکز شده و بر اين اساس، بخش هاي مرتبط با تنظيم بازار از وزارت صنعت، معدن وتجارت جدا شده و رسما به وزارتخانه متولي توليد يعني جهاد کشاورزي برود.

در گام اول، شرکت پشتيباني امور دام که در دولت دهم از بدنه وزارت جهاد کشاورزي جدا و رسما به وزارت صنعت، معدن و تجارت ملحق شده بود، مجدد در ديماه سال گذشته به وزارت جهاد کشاورزي رفت و از اين جا بود که رسما اجراي قانون انتزاع در دولت يازدهم کليد خورد.

در کنار اين، شرکت هاي غله و خدمات بازرگاني نيز از وزارت صنعت جدا و به وزارت جهاد رفته بود در حالي که در گام آخر و در دوم شهريورماه، شرکت بازرگاني دولتي ايران که رسما کار واردات کالاهاي اساسي را به عهده داشت به وزارت جهاد کشاورزي ملحق شد.

اما اگرچه اين شرکت حدود دو ماهي است که به وزارت جهاد رفته، اما مسئولان آن از بلاتکليفي ميان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي مي گويند. آنگونه که برخي مديران شرکت بازرگاني دولتي ايران مي گويند، تنها مصوبه از سوي دولت صادر شده و هنوز مراحل اداري و انتزاع براي الحاق اين شرکت به وزارت جهاد سپري نشده است.

در عين حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز ديگر خود را متولي بازار نمي داند و کار را به اصناف سپرده است و آنگونه که مجتبي خسروتاج مي گويد: کار قيمتگذاري و تنظيم بازار کالاها در بازار به اصناف واگذار شده و دولت تنها ذخاير کالاهاي استراتژيک را به عهده دارد که در موارد خاص همچون کمبود کالا و يا ضرورت ارايه کالا به صورت دولتي به مردم، وارد عمل خواهد شد.

اين در شرايطي است که تقريبا از نيمه دوم مهرماه جاري، افزايش قيمت بسياري از اقلام اساسي مورد نياز مردم شامل گوشت، برنج، چاي و قند و شکر در بازار افزايش قيمت يافته است و آنگونه که آخرين گزارش بانک مرکزي در مورد نرخ خرده فروشي اقلام در بازار هم نشان مي دهد، در هفته منتهي به ۲۵ مهرماه، قيمت برنج ۴.۱ درصد، حبوبات ۰.۳ درصد، ميوه‌هاي تازه ۳.۹ درصد، گوشت قرمز ۰.۸ درصد، قند وشکر ۰.۲ درصد و چاي ۰.۲ درصد نسبت به هفته مشابه شهريور گران‌تر شده است.

البته بر اساس همين گزارش بانک مرکزي، قيمت لبنيات، برنج، ميوه‌هاي تازه، سبزي‌هاي تازه، گوشت قرمز، قند و شکر، چاي و روغن نباتي در هفته مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال قبل، به ترتيب ۱۲.۳ درصد، ۳.۶ درصد، ۱۹.۹ درصد، ۲.۳ درصد، ۷.۲ درصد، ۶.۷ درصد، ۱۰.۵ درصد و ۳.۷ درصد گران تر شده است که نشان از افزاش حدود ۲.۵ تا ۲۰ درصدي قيمت کالاهاي اساسي مي دهد.

بر اساس اعلام نهاد رسمي دولت در ارايه آمار، در هفته منتهي به ۲۵ مهرماه سال جاري،گروه ميوه‌هاي تازه قيمت نارنگي در هفته منتهي به ۲۵ مهر امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۶۲.۳درصد افزيش و در گروه سبزي هاي تازه نرخ لوبيا سبز با ۳۱درصد افزايش بيشترين افزايش قيمت را تجربه کرده اند.

اين در حالي است که در بازار نيز قيمت بسياري از اقلام کالاهاي اساسي نسبت به شهريورماه افزايش يافته و هم اکنون برنج، سردمدار گراني در بازار است و از افزايش چشمگيري برخوردار شده است.

گزارش هاي ميداني نشانگر اين است که قيمت هر کيلوگرم طارم معطر در بازار ۸۱۰۰ تومان، طارم محلي فريدونکنار ۸۵۰۰ تومان، هاشمي درجه يک ۸۵۰۰ تومان، هاشمي دودي ۹۲۰۰ تومان، شيرودي ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان، علي کاظمي ۷۹۰۰ تومان، رمضاني ۵۳۰۰ تومان و برنج هندي ۵۸۰۰ تومان است. ضمن اينکه هر کيلوگرم برنج دمسياه نيز ۸۴۰۰ تومان در بازار فروخته مي شود.

البته دليل افزايش قيمت برنج افزايش تعرفه از ۲۲ درصد به ۴۰ درصد عنوان مي شود، محمد آقاطاهر، رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي تهران در اين رابطه مي گويد: درحال حاضربا افزايش تعرفه برنج از ۲۲ درصد به ۴۰ درصد شاهد افزايش قيمت برنج خارجي هستيم و قيمت عمده فروشي برنج خارجي کيلويي ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است.

اين درحالي است که به تبع اين افزايش قيمت در برنج خارجي، قيمت برنج داخلي نيز افزايش يافته است. اين در حالي است که محمدرضا نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت جلوگيري از واردات برنج را يکي از افتخارات خود عنوان کرده و عليرغم اينکه دولت مصوبه واردات برنج را صادر کرده بود اما وي از واردات آن جلوگيري کرده است، در حالي که همين جلوگيري از واردات هم اکنون به دليل افزايش تعرفه، منجر به گراني برنج در بازار شده است.

او اعلام کرده است: سال گذشته بالاي بيش از ۲.۱ ميليارد دلار واردات برنج خوراکي داشتيم که البته در سال گذشته اجازه نداديم واردات برنج از شاخه دولتي صورت گيرد. نعمت زاده ادامه داد: امسال علي‌رغم اين که ستاد هدفمندي يارانه‌ها و تنظيم بازار اعلام کردند که دولت مي‌تواند ۳۰۰ هزار تن وارد کند ولي بنده با اين موضوع مخالفت کرده و جلوي واردات آن را گرفتم. علي‌رغم اين که ابلاغيه رسمي در اين زمينه داشتيم ولي تاکيد کردم که فعلا وارات انجام نشود و اين موضوع در صورت نياز به بعد از فصل برداشت برنج موکول شود.

در عين حال، رئيس اتحاديه بنکداران از افزايش قيمت برخي اقلام حبوبات خبر مي دهد و مي گويد: قيمت عدس هم در حال حاضر افزايش پيدا کرده که دليل آن واردات کم اين محصول است. به گفته آقاطاهر، قيمت عدس در عمده فروشي کيلويي ۴۰۰۰ تا ۴۴۰۰ تومان به فروش مي رسد.

بررسي هاي ميداني نشانگر اين است که قيمت هر بسته ۹۰۰ گرمي نخود ۵۱۰۰ تومان، عدس ۵۴۹۰ تومان، لپه ۵۴۹۰ تومان، لوبيا کشاورزي ۸۵۸۰ تومان، لپه باقلا ۱۷ هزار و ۳۶۰ تومان، لوبيا قرمز ۹۹۸۰ تومان، لوبيا چيتي ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان، عدس وارداتي ۵۶۰۰ تومان و ماش ۷۹۰۰ تومان است. در عين حال قيمت هر بسته ۷۰۰ گرمي قند شکسته ۲۷۹۰ تومان و هر بسته ۹۰۰ گرمي شکر نيز ۲۴۰۰ تومان است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html